Wouter Van Looy: „Vaikai – pati geriausia džiazo publika“

Lietuvoje turime keletą džiazo muzikos festivalių, kurių koncertus žmonės renkasi kaip vieną malonesnių vakaro pramogų arba laukiamiausią metų laiką, kai gali patenkinti mylimos muzikos troškulį. Ir nors niekur nėra įtvirtinta, kad džiazo muzika yra suaugusiųjų sritis, vaikams skirtuose pasirodymuose, pramogų erdvėse ar gimtadienio šventėse džiazą išgirsti pasitaiko itin retai – dažnas žmogus turbūt negirdėjo nė karto. Festivalyje KITOKS 2018 iš Belgijos atvykstanti "Zonzo Compagnie" komanda pristato spektaklį, paremtą vieno žymiausių džiazo kūrėjų Miles Davis kūryba ir gyvenimu. Režisierius Wouter Van Looy kviečia į spektaklį „Mailso tonai“ („Mile(s)tones“) sausio 11 dieną ir pasakoja apie šiuolaikinių scenos menu vaikams sampratą, ypatingą Miles Davis asmenybę bei net keliuose miestuose vykstantį jo paties organizuojamą vaikams skirtą muzikos festivalį.

Kaip kilo idėja sukurti spektaklį pagal Miles Davis muziką?
Spektaklis „Mailzo tonai“ priklauso Zonzo Compagnie spektaklių serijai, pristatančiai muzikos ikonas. Viskas prasidėjo nuo “Listen to the Silence” pagal Johno Cage’o kūrybą. Vėliau nusprendėme dirbti su Luciano Berio, J. S. Bacho bei Miles Davis kūryba.

Kas jus labiausiai traukia Miles Davis muzikoje ir asmenybėje?
Sunku kažką išskirti. Čia visko tiek daug – muzikinė karjera, lenktyninių mašinų pomėgis, antirasistinis aktyvizmas, priklausomybė nuo narkotikų, meilė boksui… Visa tai susilieja šioje unikalioje asmenybėje.

Ar kurdami tokius spektaklius išsikeliate sau tikslą pratinti vaikus prie geros, t.y., pripažintos muzikos?
Tiksliau būtų sakyti, kad mūsų tikslas yra atverti duris – tiek daug durų į nepaprastai geros ir kūrybiškos muzikos įvairovę liko užvertos vaikams, grindžiant tuo, kad tokia muzika „pernelyg sudėtinga“, „netinkama“ ar „tokia, kurią verčiau pristatyti vėliau“. Kartais suaugusieji tokią muziką vaikams pateikia su gausiu didaktiškų paaiškinimų padažu. Norime atverti duris į žaismingą ir menišką kelią dalintis neklijuojant etikečių.

Spektaklio video pristatyme matome, kad vaikai spektaklio metu groja bei diriguoja. Ką iš tiesų publika veikia „Mailso tonų“ metu?
Savo projektuose visuomet norime aktyviau įtraukti publiką į gyvą procesą. Daugybę metų eksperimentuojame su žiūrovų interakcija. Kai kuriose „Mailso tonų“ scenose kviečiame publiką dalyvauti ir savanoriauti. Muzikantams kartais baisu atiduoti kontrolę, tačiau tai visuomet nepaprastai linksma.

Kokias patirtis tikitės suteikti vaikams savo spektaklyje?
„Mailso tonai“ yra tarsi menininko portretas. Bandome interpretuoti bei pateikti M. Davis muziką ir kūrybinę visatą be didaktikos ar biografiškumo. Spektaklis pripildytas nuorodų į kūrėjo repertuarą ir gyvenimą. Norime, kad publika tai priimtų kaip mūsų suorganizuotą kelionę į Miles Davis pasaulį – pilną ir drauge neužbaigtą, nuspalvintą mūsų susižavėjimu ir pasirinkimais.

Groti džiazą vaikams nėra itin populiaru. Kaip jaunoji auditorija reaguoja į tokį spektaklį? Galbūt džiazo muzika labiau traukia tėvus, o vaikams skiriami kiti dalykai?
Tikrai ne. Jaunesni vaikai nemąsto apie muziką kategorijomis – pop muzika, klasika, džiazas… Jų atvirumas leidžia jiems klausytis be jokių išankstinių nuostatų ar prietarų. Tiesą sakant, dabar, kai turime daugiau nei dvidešimties metų patirtį organizuojant BIG BANG festivalį, kuriame pristatome šiuolaikinę, improvizacinę bei džiazo muziką, galime tvirtai teigti, kad geriausia tokios muzikos publika yra būtent vaikai.

Kokius pasirodymus kviečiate dalyvauti savo organizuojamame BIG BANG festivalyje?
Įkūriau šį festivalį, kad atverčiau duris į muzikinio pasaulio turtus jaunajai auditorijai ir atimčiau koncertų sales iš edukatorių, kurie jas pavogė ir pavertė klasėmis su gyvais ansambliais. Nuo pat pradžios 1995-aisiais metais pristatėme koncertus, muzikinius spektaklius, instaliacijas – daugiausiai orientuojamės į šiuolaikinę muziką, improvizaciją ir garso instaliacijas. Formatas pasirodė sėkmingas nuo pat pirmojo festivalio ir BIG BANG jau vyko Briuselyje, Gente, Anverperne, Lilyje, Lisabonoje, Atėnuose, Hamburge, Stavangeryje ir Sevilijoje, o nuo 2019-ųjų mums atsivers ir Talinas, Otava, Helsinkis, Dublinas bei Ruanas.

Kaip apibūdintumėte šiuolaikišką vaikams skirtą scenos meną?
Labai sunku suformuluoti apibrėžimą, tačiau šiuolaikinis menas vaikams turėtų būti vertinamas tomis pačiomis kategorijomis kaip ir menas suaugusiems. Organizatoriai ir menininkai neturėtų žiūrėti į jaunus žmones kaip į ateities publiką. Jie yra čia, jie yra dabar, jie yra puikūs. Į vaikų auditoriją reikia žiūrėti labai rimtai. Mūsų komanda juos suvokia kaip nepaprastai svarbius darbo sėkmės indikatorius ir partnerius.

kalbino Aušra Kaminskaitė

daugiau apie spektaklį skaitykite čia | bilietai į šį ir kitus KITOKS'18 festivalio spektaklius - čia

Grįžti atgal

Mediateka

Infoteka, kurios kolekcijos prioritetas – šiuolaikiniai scenos menai ir kūrybinės industrijos, yra viešai prieinama visiems, norintiems geriau pažinti šias sritis.

Naršyti mediateką

Infoteka

menų spaustuvės infoteka pradėjo veikti 2009 gegužės 5 d. Tai šiuolaikinė biblioteka, kurios informacijos rinkinį sudaro knygos, periodika, filmų ir garso knygų kolekcijos bei spektaklių vaizdo įrašai.

Daugiau apie Infoteką...

Darbo laikas:
II 13.00–19.00
III 13.00–19.00
IV 13.00 –19.00
V 13.00–19.00
šeštadieniais, sekmadieniais ir pirmadieniais – Infoteka nedirba

Naujienos el. paštu

 

Erdvės

informacija norintiems menų spaustuvės erdvėse rengti projektus

jei jūs norėtumėte naudotis menų spaustuvės erdvėmis spektaklio, koncerto ar kito renginio pristatymui ar repeticijoms, prašome užpildyti renginio anketą ir pateikti ją menų spaustuvei

Skaityti daugiau        Pildyti anketą      Užimtumo kalendorius