Operoje „α“ – flamenko, komiksai ir stiprios moters portretas

„Šis kūrinys – ypatingai temperamentingas ir persmelktas ispaniškos apelsinų nostalgijos“, – apie operą-komiksą „α“ („Alfa“) kalba jos libreto autorė Gabrielė Labanauskaitė-Diena. Naujas jos, San Franciske gyvenančio kompozitoriaus Alberto Navicko ir režisierės bei scenografės Gintarės Minelgaitės kūrinys nagrinėja universalias lyties, mažumų politikos, ideologijos, rasės ir klasės temas. Išskirtinė premjera 7-ajame NOA festivalyje įvyks balandžio 20 d., penktadienį, Menų spaustuvės Juodojoje salėje.

Operos siužetas įkvėptas vieno žymiausių XX a. ispanų poetų ir dramaturgų Federico Garcios Lorcos likimo. Siužeto centre – jo sesuo Isabelė, grįžtanti iš emigracijos tam, kad suvestų sąskaitas su praeitimi ir atskleistų paslaptingas brolio mirties aplinkybes. Šis siužeto elementas, kaip teigia kompozitorius A. Navickas, inspiravo ir kūrinio pavadinimą.

„Po pavadinimu slepiasi dvi prasmės. Visų pirma, tai nuoroda į Alfakarą, miestelį Andalūzijoje, kur, buvo manoma, bendrame kape yra palaidotas F. G. Lorca. Tačiau tikroji kapo vieta niekad nebuvo surasta. Kita prasmė – tai „alfa ir omega“ archetipas. Man atrodo, kad „α“ fabula yra tarsi uždaras ratas. Kur yra jo pradžia? Ten, kur pasibaigia jo pabaiga“, – pasakoja kūrėjas.

Intriguoja ir pati naujo kūrinio – operos-komikso koncepcija, sujungianti du, iš pirmos pažiūros, visiškai skirtingus dalykus. „Kodėl opera ir komiksai? Abi sritis labai myliu, o jos iš tiesų artimos viena kitai. Tiek opera, tiek komiksai neapsiriboja nedidelėmis istorijomis. Dažnai jų siužetai remiasi beprotišku heroizmu, kerštu, išdavyste, meile, daugiakultūriškumu. Opera ir komiksai – tarsi žaidimų laukas, kuriame „taškosi“ sąmoningumas, integracija, derybos ir pasakojimo galia. Opera „α“ yra mitas, moters keršto istorija“, – žanro koncepciją aiškina režisierė G. Minelgaitė.

Opera „α“ atlieka mecosopranas Nora Petročenko, bosas-baritonas Nerijus Masevičius, vaidina Ieva Savickaitė, su kuriais drauge muzikinį audinį audžia Agnė Rimgailaitė (akordeonas), Pranas Kentra (elektrinė gitara) ir Monika Zenkevičiūtė (elektronika). Spektaklio vaizdo projekcijas kuria Oskaras Gudas, komiksų iliustracijas – Edvinas Špetas, skulptūras – Donatas Repeika.

Opera-komiksas „α“ – dar viena operos žanro interpretacija, kurioje sintezuojami komiksai, flamenko melodijos ir ritmai, minimalistinės struktūros, dramatiškas siužetas ir drąsios moters-herojės portretas. „Mūsų kūrinio siužete F. G. Lorca yra miręs jau daugelį metų, tačiau jo sesuo, kiti jį pažinoję, mylėję, ir nužudę žmonės yra vis dar gyvi. Būtent jie yra gyvosios socialinės kategorijos: stipri, fatališka moteris, totalitarinės cenzūros aukos, nelegali meilė tarp tos pačios lyties asmenų ir daug kitų“, – baigia kompozitorius A. Navickas, pridėdamas, kad operos partitūrą rašė besiklausydamas „Llorando“ iš Davido Lyncho juostos „Malholando kelias“ ir „Volver“ iš to paties pavadinimo Petro Almodovaro filmo.

Kūrinio premjera – balandžio 20 d., penktadienį, 18 ir 20 d., Menų spaustuvės Juodojoje salėje (Šiltadaržio g. 6). Daugiau informacijos – www.noa.lt, https://www.facebook.com/events/143504433143373/